Undervisningsmaterialer

Årsag/virkning

Find dit næste undervisningsmateriale til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet ‘årsag/virkning’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Årsag og virkning er et centralt koncept i filosofi og handler om forholdet mellem begivenheder, hvor den ene (årsagen) er ansvarlig for at frembringe den anden (virkningen). Dette koncept er grundlæggende i både den analytiske og kontinentale filosofi og spiller en vigtig rolle i vores forståelse af verden.

Forestil dig en række dominobrikker, der falder, efter den første er skubbet. Her er skubbet til den første brik årsagen, og brikkerne, der falder en efter en, er virkningen. Dette illustrerer det grundlæggende princip i årsag og virkning: en begivenhed (skubbe brikken) fører til en anden (brikkerne falder).

I filosofiens historie har David Hume, en skotsk filosof, undersøgt dette koncept indgående. Hume argumenterede for, at vores forståelse af årsag og virkning er baseret på vane og erfaring snarere end på en objektiv opfattelse af, hvordan tingene faktisk er forbundet. Ifølge Hume observerer vi, at visse begivenheder konsekvent følger efter hinanden, og vi danner en forventning om, at denne rækkefølge vil fortsætte, men vi kan ikke være helt sikre på den underliggende sammenhæng. Hans skepsis over for den sande natur af årsag og virkning har haft stor indflydelse på efterfølgende filosofisk tænkning og videnskabelige undersøgelser.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

Det gør ondt

Det gør ondt

Smerte er formentlig det fænomen i indskolingen, som påkalder sig flest spørgsmål og tvivl om, hvad det rette er at gøre.