Undervisningsmaterialer

Kærlighed og had

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaerne ‘kærlighed og had’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generatoren Claude Sonnet og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

Kærlighed og had fremstår som to af de mest fundamentale og intense følelsesmæssige tilstande i den menneskelige erfaring. Disse begreber transcenderer simpel affekt og manifesterer sig som komplekse, multidimensionale fænomener, der gennemsyrer vores væren-i-verden. Kærlighed kan betragtes som en dyb, altomfattende tilstand af hengivenhed og omsorg, der rækker ud over selvet og forbinder os intimt med andre væsener eller idealer. Had, derimod, fremstår som en intens aversion eller fjendtlighed, der paradoksalt nok også kan binde os til objektet for vores antipati. Begge tilstande implicerer en fundamental intentionalitet; de er altid rettet mod noget eller nogen, og i denne rettethed afslører de centrale aspekter af vores egen selvforståelse og værdisystem.

I en travl morgentime på Nørreport Station krydser to menneskers blikke hinanden i menneskemylderet. Sofie, en ung studerende, fanger et glimt af sin ekskæreste Mads hånd i hånd med en ukendt kvinde. I et splitsekund oplever Sofie en storm af følelser: et stik af jalousi, en bølge af nostalgi over deres fælles minder, og en uventet glæde over at se ham se lykkelig ud. Samtidig mærker hun en gnist af had mod denne fremmede kvinde, der nu indtager den plads, hun engang havde. Idet Mads får øje på Sofie, vælder en blanding af ømhed, skyld og beklagelse op i ham. Han vinker akavet, fanget mellem ønsket om at undgå en pinlig situation og længslen efter at høre hendes stemme igen. I dette øjeblik bliver kærlighed og had til levende, sammenflettede kræfter, der former deres perception af hinanden og af sig selv.

K.E. Løgstrup, den danske teolog og filosof, udforsker kærlighedens og hadets natur gennem sin etiske tænkning, særligt i værket “Den etiske fordring”. For Løgstrup er kærlighed ikke blot en følelse, men en grundlæggende måde at forholde sig til den anden på, rodfæstet i det, han kalder de “suveræne livsytringer”. Kærlighed manifesterer sig som en spontan og uforbeholden omsorg for den anden, der udspringer af vores fundamentale interdependens. Løgstrup skriver: “Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd.” Had bliver i denne optik en form for tillukkethed, en afvisning af den etiske fordring, som den anden stiller os overfor. Gennem denne analyse inviterer Løgstrup os til at se kærlighed som en åbenhed mod den anden og had som en lukkethed, der begge afslører vores grundlæggende forbundethed og ansvar for hinanden i vores fælles menneskelighed.

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.