Undervisningsmaterialer

Arbejde

Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘Arbejde’.

Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.

En 7. klasse har projektuge. På væggen hænger en plan: nogle skal skrive, andre skal tegne, nogle skal bygge en model. Efter en time har to elever allerede lavet en stor del af arbejdet, mens en tredje går hvileløst rundt og klager: “Jeg har jo ikke noget at lave, det er kedeligt.” For de første føles arbejdet som et fælles ansvar, for den tredje føles det som en byrde, der helst skal undgås. Situationen gør tydeligt, at ordet “arbejde” ikke er neutralt, men altid rummer en oplevelse af mening eller meningsløshed.

Arbejde kan forstås som noget, vi udfører for at opnå et mål, men det kan også opleves som en proces, der i sig selv har værdi. Børn kender begge sider: de kan mærke, hvordan det at bygge en hule eller bage en kage kan føles som leg, selvom det kræver kræfter, mens en opgave i skolen kan føles drænende, selvom den egentlig ikke er svær. At undersøge arbejdet filosofisk er derfor at spørge: hvornår bliver en indsats oplevet som tvang, og hvornår bliver den til frihed og skaberkraft?

Karl Marx giver et afgørende perspektiv. Han mente, at mennesket adskiller sig fra dyrene ved at skabe bevidst gennem arbejdet. Arbejdet er ikke blot et middel til overlevelse, men en måde at forme verden og sig selv på. Når arbejdet reduceres til blot at være et middel til løn eller præstation, mister det sin menneskelige kerne og bliver fremmedgørende. I projektugen genkender vi dette: eleverne, der ser arbejdet som en fælles skaben, oplever en form for frihed, mens den elev, der føler sig sat udenfor, oplever arbejdet som tvang. Marx’ analyse åbner derfor for spørgsmålet: hvordan kan arbejdet indrettes, så det ikke blot er en nødvendighed, men en del af det menneskelige livs udfoldelse?

Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.

No results found.