[searchandfilter fields="search,materiale-kategori,klassetrin"]
  • 10 tematiske læsekort til frilæsningen

    10 tematiske læsekort til frilæsningen

    10 læsekort, der sætter fokus på læseopmærksomhed, fordybelse, læsemiljø, læsesamvær og det at finde og prøve forskellig litteratur.
  • 25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

    25 Start- og slutlege til det filosofiske læringsrum

    Et slaraffenland af Start- og slutlege som understøtter opbygningen af det filosofisk fællesskab.
  • 48 Faciliteringsværktøjer

    48 Faciliteringsværktøjer

    Værktøjerne og strategiposen til at facilitere en filosofisk dialog, som kan understøtte børn og unges tænkning og dialog.
  • 51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger

    51 byggeklodser til at skabe filosofiske fortællinger

    Lær at skrive, fortælle og spotte filosofien og skab din første filosofiske fortælling. De 51 byggeklodser er din nye sparringspartner.
  • Alle ting i verden

    Alle ting i verden

    Du har medbragt en liste over alle mulige ting. Spørgsmålet om eleverne kan hjælpe dig med at få tjekket dem af.
  • Anbefalingsalgoritmen FJJQ5

    Anbefalingsalgoritmen FJJQ5

    Hvordan finder algoritmen ud af, hvilket indhold, hvilke produkter og tjenester, den skal vise os på nettet? Måske kan vi bedre sætte os ind i det, hvis vi prøver at være i algoritmens sko?
  • Bamsegårække

    Bamsegårække

    Op på gårække, makkerrække, bamserække.
  • Billedgenerativ K.I. – 5 aktiviteter

    Billedgenerativ K.I. - 5 aktiviteter

    Giv eleverne en solid faglig fundering og filosofisk forståelse for billedgenerative kunstige intelligenser.
  • Bunken af betydning

    Bunken af betydning

    Et scenariedidaktisk rollespil, hvor eleverne står i samme situation, som karaktererne fra Janne Tellers bog Intet.
  • ChatGPT søger job som skolemakker

    ChatGPT søger job som skolemakker

    ChatGPT har sendt jeres elever en ansøgning, som deres fremtidige skolemakker. Hvordan forholder vi os til det nye tilbud?
  • Den mystiske stemme

    Den mystiske stemme

    Lad eleverne afsøge og eksperimentere med deres mest mystiske stemmer og derigennem afsøge spørgsmål om identitet.
  • Det er IKKE en børnebog

    Det er IKKE en børnebog

    I de fleste sammenhænge har kompetente voksne afgjort, hvad der er relevant børnelitteratur, men hvad tænker børnene selv?
  • Det gør ondt

    Det gør ondt

    Smerte er formentlig det fænomen i indskolingen, som påkalder sig flest spørgsmål og tvivl om, hvad det rette er at gøre.
  • Det tredje øre

    Det tredje øre

    Test elevernes hørelse og find ud af, hvad den egentlig betyder for vores liv.
  • Dyret under foden

    Dyret under foden

    Skal dyret under foden leve eller dø? Et børneliv er fyldt med store beslutninger.
  • Er det 2.X’s bold?

    Er det 2.X's bold?

    Hvordan afgør vi, hvem der har retten til legeredskaber? 
  • Eye In the Sky

    Eye In the Sky

    Hvor langt skal vi gå for at stoppe mennesker, som har intentioner om at dræbe andre?
  • Faget fanger (dansk)

    Faget fanger (dansk)

    Spillet er lige så morsomt og hjertebankene, som det er frustrerende, når man ikke kan komme op med et eksempel på et af fagenes fagord.
  • Fanfiction med SkoleGPT

    Fanfiction med SkoleGPT

    15 finurlige prompts, som vækker det bedste i maskinen. Leg med crossovers, litterær aktivisme eller hver sidekick for Hermione, Jokeren og Barbie.
  • Filosofi med børn i kristendomskundskab

    Filosofi med børn i kristendomskundskab

    24 timer med de nyeste AI-teknologier. Og en bog der dækker filosofien i kristendomskundskab. Skabt på 1 dag.
  • Filosofisk læseløb

    Filosofisk læseløb

    Atle, Brus og Cik udgør en filosofisk treenighed. Atle er en tanke-starter. Brus er en uenigheds-maskine og Cik tilbyder en alternativ vej.
  • Filosofisk litteratursamtale – And i rummet

    Filosofisk litteratursamtale - And i rummet

    Tag med And ud i rummet og undersøg filosofiske tematikker som fare, sikkerhed, ingenting, ensomhed og fællesskab.
  • Filosofisk litteratursamtale – Det meget, MEGET farlige monster

    Filosofisk litteratursamtale - Det meget, MEGET farlige monster

    Undersøg filosofiske tematikker såsom hvad et monster er, hvad der gør noget farligt samt forholdet mellem de indre og ydre.
  • Filosofisk litteratursamtale – Sallies historier

    Filosofisk litteratursamtale - Sallies historier

    Undersøg filosofiske tematikker som artighed, uartighed, løgn, sandhed, hukommelse, viden og magt.
  • Filosofisk litteratursamtale – Trylleblik

    Filosofisk litteratursamtale - Trylleblik

    Undersøg filosofiske tematikker såsom virkelighed, fantasi, perception, fravær, død og det lykkelige liv.
  • Forældreappen

    Forældreappen

    Alle forældre overvåger deres børn, men hvor går grænsen mellem det beskyttende og opbyggelige versus det invaderende og nedbrydende?
  • Forvandlingen

    Forvandlingen

    Børn kan ofte formulere sig mere klart ved at se verden, handlinger og relationer gennem dyr. Hvilke muligheder vil opstå, hvis vi kunne være et dyr for en dag? Lad forvandlingen begynde...
  • Fungiola

    Fungiola

    Det nye væsen er et kompromisløst bæredygtighedsperspektiv. Spørgsmålet bliver om det eller mennesket burde herske.
  • Helle for at være først

    Helle for at være først

    Det er en grundvilkår for børn at nogle er først, nogle skal være et sted i midten og nogle skal være sidst, men hvem og hvorfor?
  • Himlen på jorden

    Himlen på jorden

    Lad os trække himlen ned på jorden og behandle den som en anskuelig simulering, så vi frit kan undersøge, hvordan livet i ’himlen’ skal tage sig ud.
  • Hukommelsesimplantatet

    Hukommelsesimplantatet

    Vi står med en opfindelse, som kan ændre vores liv fundamentalt. Skal vi eller skal vi ikke frigive den?
  • Hvad tabte jeg?

    Hvad tabte jeg?

    Når der er helt ro i klassen, så kan man høre en nål falde til gulvet? Eller... hvad var det egentlig som læreren tabte?
  • Kan man tæmme en ræv?

    Kan man tæmme en ræv?

    Lader dyret sig tæmme? Et spørgsmål som ethvert ungt menneske stiller i handling og ord, når de prøver at komme alverdens dyr nært og skabe kontakt.
  • Karakteren som faldt ud af historien

    Karakteren som faldt ud af historien

    Bøgerne har deres karakterer og ejer dem på sin vis, men hvad sker der egentlig, hvis en bog helt mister en karakter?
  • Kong Gulerods magt

    Kong Gulerods magt

    Lad børnene lære dig om deres egne lege og undersøg sammen, hvordan man leger, skaber lege og finder sin legeidentitet.
  • Landet hvor voksne bruger sut

    Landet hvor voksne bruger sut

    Vi lærer børn at bruge en sut, og vi lærer dem at stoppe med at bruge sut. Rejs sammen til landet, hvor sutten bliver brugt af voksne.
  • Legepladsmysterier fra Monsterskolen

    Legepladsmysterier fra Monsterskolen

    Hjælp lærerne på Monsterskolen med at løse vilde mysterier fra monsterbørnenes frikvarter.
  • Legepladsmysterier fra Monsterskolen 2

    Legepladsmysterier fra Monsterskolen 2

    På Monsterskolen sker der mange uforklarlige ting i monsterfrikvartererne. Måske menneskebørn kan hjælp med at opklare mysterierne?
  • Midtvejs – Fortællinger for børn med Midjourney

    Midtvejs - Fortællinger for børn med Midjourney

    Julius far læser godnathistorier for Julius, som han har skabt med kunstig intelligens.
  • Myrerne eller skarnbassen

    Myrerne eller skarnbassen

    Det kribler og krabler omkring eleverne i en kamp på liv og død.
  • Nissen

    Nissen

    Kan vi altid stole på vores hukommelse? Og hvis vi vælger at tro på, at vi husker noget korrekt, hvad gør vi så, hvis ingen andre tror på os?
  • Påbuds- og Forbudsverden

    Påbuds- og Forbudsverden

    Er vores egen verden egentlig mest som Påbuds– eller Forbudsverden? Og hvilken verden skal vi modellere vores egen efter?
  • Pay to win rundbold

    Pay to win rundbold

    Tag livtag med de spilmekanikker, som former elevernes erfaringer med gaming i et spil, hvor alle kan være med. Rundbold.
  • Rutsjebanen

    Rutsjebanen

    Et kendt diktum lyder: Kend dig selv! Og hvor lærer du dig selv bedst at kende, hvis ikke ved rutsjebanen - for ligesom med livet, er der et utal af måder, man kan tage turen på.
  • Samtalekort til forældremødet (indskolingen)

    Samtalekort til forældremødet (indskolingen)

    Samtalekortene består af temaer og spørgsmål, som reelt er åbne for dialog og drøftelse.
  • Skal vi beholde ordet?

    Skal vi beholde ordet?

    Omdan klassen til et almægtigt tribunal og undersøg, om vi skal beholde eller forkaste ordet.
  • SkoleGPT Cheatsheet

    SkoleGPT Cheatsheet

    En didaktisk model som du kan hænge op. En udførlig guide til promptingens kunst.
  • Taler vi med Barbie?

    Taler vi med Barbie?

    Genskab fiktive eller historiske karakterer med ChatGPT og undersøg hvad det vil sige at indtage en rolle.
  • Teddys Bamsebjørn

    Teddys Bamsebjørn

    Til enhver stor opfindelse, såsom bamsebjørnen, knytter spørgsmålet sig: Hvad er den bedste version af denne opfindelse?
  • Testpersoner søges

    Testpersoner søges

    Har vi ret til at blande os, hvis andre frivilligt udsætter sig selv for en fare eller skal man selv have lov at bestemme?
  • The Stanley Parable

    The Stanley Parable

    I dag gamer de fleste og spilmekanikker er indlejret i mange aktiviteter, men hvad er et spil og hvilken værdi har spil egentlig?
  • Ugens filosofiske spørgsmål

    Ugens filosofiske spørgsmål

    Åben op for finurlige samtaler under spisningen eller en anden oasestund med 45 spørgsmål til klassens filosofitavle.
  • Vejens vogter

    Vejens vogter

    Hvilken version af legen er den bedste og hvordan afgør vi, hvordan vi skal lege, når vi vil lege forskellige versioner?
  • Vis os sandheden om jeres generation

    Vis os sandheden om jeres generation

    I 2025 har Danmark udviklet en national billedskabende Ki. Spørgsmålet er om ungdommen vil bidrage med et sandt portræt af deres generation?