
Undervisningsmaterialer
Demokrati
Find dit næste undervisningsmaterialer til filosofi med børn og unge eller kunstig intelligens, som inkluderer temaet/temaerne ‘demokrati’.
Teksten er skabt med tekst-til-tekst-generator og derefter gennemlæst og revideret af Martin Kongshave. Alle “tags” er skabt på denne måde, da de blot har til formål, at pege på et tema, som du kan finde i de pågældende læremidler. Læremidlerne er skabt superduper autentisk af Tankespirerne.
Demokrati er ikke blot et politisk styresystem baseret på flertalsbeslutninger og frie valg, men et normativt begreb, der forudsætter en forestilling om ligeværd, deltagelse og gensidig anerkendelse i den offentlige sfære. Intensionelt rummer begrebet et krav om, at magt legitimeres gennem folkets vilje, men denne vilje er aldrig givet; den formes, forhandles og udfordres gennem deliberation og offentlig debat. Ekstensionelt spænder demokratibegrebet fra direkte demokratier, hvor borgerne stemmer om lovgivning selv, til repræsentative systemer med institutionelle magtbalancer. I nyere tænkning fremstår demokrati som en åben og uafsluttet proces snarere end en stabil tilstand, hvilket rejser spørgsmålet om, hvorvidt demokrati i det hele taget kan “være”, eller om det altid kun “bliver” – i kraft af borgernes stadige engagement og kritik.
Jacques Rancière forstår demokrati som noget fundamentalt andet end et administrativt eller institutionelt system. For ham opstår demokrati i det øjeblik, hvor mennesker, som ikke traditionelt har haft stemme, træder frem og hævder deres lighed i praksis. Det demokratiske moment er i hans optik et brud med den etablerede fordeling af roller og stemmer – det han kalder den “politiske uorden”, hvor nogen gør krav på at blive set og hørt som lige, selvom samfundets eksisterende strukturer ikke har givet dem den plads. Dette betyder, at demokrati ikke er en stabil samfundsform, men en vedvarende mulighed for forstyrrelse af det allerede givne, en stadig bekræftelse af menneskets ligeværd gennem deltagelse, modsigelse og handling. Rancières perspektiv skubber dermed vores forståelse væk fra demokrati som en færdig ramme og hen mod en uforudsigelig og æstetisk praksis.
Tankespirernes undervisningsmaterialer understøtter en dialogisk, kritisk tænkende, undersøgende og kerende klassekultur, hvor børn og unge kan forme deres holdning og stillingtagen til de vigtigste filosofiske og teknologiske spørgsmål i deres tilværelse og i skolefagene.
