af Pernille Christensen | 8. apr 2025 | Generativ AI i undervisningen, Kunstig intelligens som teknologi
AI-Værktøjer til elevbrug Hvordan kan AI bruges aktivt og meningsfuldt i undervisningen? Det spørgsmål er omdrejningspunktet for de platforme og AI-integrationer i eksisterende Apps, som vi har samlet i blogindlægget. Platformene er udviklet til at kunne inddrages...
af Pernille Christensen | 21. mar 2025 | Generativ AI i undervisningen, Kunstig intelligens som teknologi
Vi kan alle sammen have brug for at læne os op ad nogle andre – særligt når teknologien er ny og transformerende. I dette indlæg præsenterer vi organisationer, videncentre, institutioner og ildsjæle, som er gået forrest i afprøvningen og formidlingen af,...
af Pernille Christensen | 18. mar 2025 | Generativ AI i undervisningen
Der er allerede bunker af litteratur, som lover, at du på den anden side af læsningen vil have forstået AI bedre. Men hvilken bog skal du vælge, hvis du tilhører skolefolket? Det giver vi et bud på med dette indlæg, hvor vi præsenterer vores 5 kandidater til en både...
af Pernille Christensen | 14. mar 2025 | Generativ AI i undervisningen
Vi har opstøvet næsten alle danske undervisningsforløb, som helt eller delvist tematiserer generativ AI (herfra forkortet GAI), med målet om at gøre det lettere for dig, at finde og vælge dit næste undervisningsforløb om GAI. Vi mapper, du vælger. Vi har kategoriseret...
af Pernille Christensen | 11. mar 2025 | Generativ AI i undervisningen, Kunstig intelligens som teknologi
Tankespirernes 3 podcastfavoritter, når sagen er kunstig intelligens som teknologi EDB 5.0 Mathias Mengesha Emiliussen er en glimrende formidler og interviewer. Han inviterer de folk, der har fingeren på AI-pulsen i Danmark. Perfekt til den der gerne vil...
af Martin Kongshave | 17. jun 2024 | Generativ AI i undervisningen, Kunstig intelligens som teknologi
Lotte Vett: hvorfor invitere en konsulent på besøg på Rantzausminde skole? Lotte Vett, Læringsfacilitator i matematik/naturfag og talentvejleder på Rantzausminde skole. I august måned blev jeg nysgerrig på arbejdet med kunstig intelligens. Jeg fik øje på...
af Martin Kongshave | 23. maj 2024 | Facilitering som sindelag og teknik, Filosofiske fortællinger
Tænkning, puha det lyder anstrengende Her er noget at tænke over: Forestil dig byen Elk Horn i Iowa, USA, som på overfladen ligner enhver lille amerikansk by, men med en bemærkelsesværdig twist: byen fejrer årligt dansk kultur med æbleskiver, medisterpølse og en...
af Martin Kongshave | 17. apr 2024 | Verden rundt
Mit første møde med en “tænkende skole” Det er den 9. april 2024. Jeg er blevet inviteret til UCLs temadag om PBL, praksisfaglighed og dialogisk undervisning, hvor jeg er så heldig, at møde tre lærere fra Hallagerbakken skole, en tænkende skole. Det er et...
af Martin Kongshave | 5. mar 2024 | Generativ AI i undervisningen
10 forunderlige prompts til naturfagsundervisningen Den kunstige intelligens er her. Og den er ufatteligt villig til at sætte vores sprog sammen på nye måder. Vi taler de der meddigtningsopgaver, som vi aldrig får prøvet at fordi de er lidt for skøre og krævende. De...
af Martin Kongshave | 14. feb 2024 | Filosofiske fortællinger, Generativ AI i undervisningen, Ny til filosofi med børn
Vejledning i brug af GPTen, Skab en filosofisession (videoversion) Et blogindlæg – tre prompts Du vil gerne filosofere med børn, unge eller voksne. Du skal bruge den helt rette filosofisession, tankeeksperiment eller eksempel, som gør dit emne tankeværdigt og...